Konverteringsoptimering - Conversion Rate Optimization (CRO)

2.4

Vi konverteringsoptimerar hemsidor och applikationer så att fler besökare blir till betalande kunder.

Konvertering

Konverteringsoptimering är en process för att öka mängden av besökare som konverterar på en webbplats eller en webbapplikation. Genom att använda tekniker som användarbeteendeanalys, A/B-testning och dataanalys, förbättrar man användarupplevelsen för att öka sannolikheten för en konvertering. Målet med konverteringsoptimering är att förbättra konverteringsgraden och generera mer affärsnytta.

Analys och insikter

Vi börjar med att göra en UX-analys av er befintliga tjänst. Här identifierar vi brister och förbättringsåtgärder baserat på kända användarbeteenden. Analysen av besökarnas interaktioner med er digitala tjänst genom bl.a. Google Analytics och Hotjar ger oss ytterligare svar på vilka utmaningar och möjligheter som finns.

  • UX-analys
  • Analys i Google Analytics & Hotjar
  • Rapport med rekommendationer och förslag

Best practice

Vad som kommer att öka en hemsidas konverteringsgrad skiljer sig från bransch till bransch. Däremot finns det även en hel del som fungerar oavsett bransch. Vi människor är trots allt vana vid att navigera på en hemsida och söka efter information ungefär på samma sätt. Därför finns det alltid ett dussin åtgärder som man kan göra onsite som ger effekt väldigt snabbt.

Dessa åtgärder är:

  1. Tydlig och snabb kommunikation av företagets kärnerbjudande
  2. Call-to-action-komponenter och knappar som dyker upp tidigt på hemsidan
  3. Lyfta 3-4 stycken USP:ar på ett attraktivt sätt
  4. Tydliga kontaktuppgifter och uppmaningar till att ta kontakt
  5. Visa referenser, kundcitat och verifierade omdömen

Dessa 5 åtgärder kommer garanterat att ge effekt. Därefter behöver man göra anpassningar efter respektive bransch, företag och dess unika behov.

Relaterade kundcase

Relaterade tjänster

Vill du jobba med oss?

Boka en 30-minuters konsultation och ta reda på hur vi kan hjälpa ditt företag att växa och se bra ut. Du kan också ringa +46 (0)8 97 28 88 eller skicka ett mail till hello@holymoly.se

Boka möte